Дроби

Калкулатор за пресмятане на дроби (направен Radu Turcan от Молдова)

Операция: + - * /
 
=
 

Решение:


Програма за събираме, изваждане, умножение и деление на дроби създадена от Димитър Георгиев - учител по математика.
свалете програмата

Дроби - определения

Нека $а$ и $b$ са естествени числа като $b$ е различно от нула. Числото $\frac{a}{b}$ се нарича обикновена дроб.
Числото $a$ се нарича числител, а числото $b$ се нарича знаменател. Обикновената дроб е начин за представяне на разделянето на нещо цяло на части.
Знаменателят на обикновената дроб показва на колко равни части е разделено цялото, а числителят - колко от тях са взети.

Примери

Пример 1: Таня, Ваня и Павел трябва да сиразделят по равно един шоколад. Каква част от шоколада ще получат общо момичетата и каква част момчето?

пример за дроб

Децата ще разделят шоколада на три равни части.Момичетата ще вземат общо две от тях, а момчето една част.Тези количества се изразяват и записват съответно с числата $\frac{2}{3}$ и $\frac{1}{3}$, които се наричат обикновени дроби.

Пример 2: Каква част са жълтите войници от цялата редица?

пример за дроб

Пример 3: Каква част от ябълките липсват?

Действия с дроби

Събиране:(равен знаменател)
$\frac{A}{B} +\frac{C}{B} = \frac{A + C}{B}$

Изваждане:(равен знаменател)
$\frac{A}{B} -\frac{C}{B} = \frac{A - C}{B}$

Събиране:(различен знаменател)
$\frac{A}{B} +\frac{C}{D} = \frac{A . D}{B . D} +\frac{B . C}{B . D} = \frac{A . D + B . C}{B . D}$

Изваждане:(различен знаменател)
$\frac{A}{B} -\frac{C}{D} = \frac{A . D}{B . D} -\frac{B . C}{B . D} = \frac{A . D - B . C}{B . D}$

Умножение:
$\frac{A}{B}\cdot\frac{C}{D} = \frac{A . C}{B . D}$

Деление:
$\frac{A}{B}\div\frac{C}{D} = \frac{A}{B} \cdot \frac{D}{C}= \frac{A . D}{B.C}$

Свойства

Свойство I: Всички защриховани части от чeртежите по-долу са пoловинки от еднакви кръгове и се изразяват с дробите $\frac{1}{2}$ $\frac{2}{4}$ и $\frac{3}{6}$. Teзи дроби представляват едно и също количество, откъдето следва, че $\frac{1}{2}=\frac{2}{4}=\frac{3}{6}$

пример за дроб

Дробта $\frac{2}{4}$ се получава от $\frac{1}{2}$, като се умножат числителя и знаменателя с числото $2$. От дробта $\frac{3}{6}$ може да се получи дробта $\frac{1}{2}$, като се разделят числителя и знаменателя с числото $3$. Нека $а, b$и $c$ са естесвени числа, като $b$ и $c$ са различни от нула.

$\frac{a}{b}=\frac{ac}{bc}$ и $\frac{a}{b}=\frac{a:c}{b:c}$

Свойство II: От две дроби с равни знаменатели по-голяма е тази, която има по-голям числител. Нека a, b и c са естествени числа, като c е различно от нула. Тогава:

$\frac{a}{c}>\frac{b}{c}$, ако $a>b$

Пример: $\frac{4}{5} > \frac{3}{5} > \frac{2}{5}$

Свойство III : От две дроби с равни числители по-голяма е тази, която има по-малък знаменател. Нека a, b и c са естествени числа, като b и c са различни от нула. Тогава:

$\frac{a}{b}>\frac{a}{c}$, ако $b< c$

Пример: $\frac{3}{4} > \frac{3}{5} > \frac{3}{20}$

Още свойства на дробите

Една дроб се уголемява толкова пъти, колкото пъти уголемим числителя й или колкото пъти намалим нейния знаменател.
Една дроб се намалява толкова пъти, колкото пъти намалим числителя й или колкото пъти уголемим нейния знаменател.
Ако уголемим или намалим еднакво число пъти числителя и знаменателя на една дроб, дробта не изменя големината си.

Тест върху дроби


1. Тенисистка спечелила $6$ от $12$ мача, а след тава - всичките следващи,$6$ мача. Каква част от мачовете е спечелила ?
$\frac{1}{3}$      $\frac{2}{3}$      $\frac{1}{2}$     

2. След направените покупки от наличните $36$ лв. са останали $8$ лв. С коя, от добите се изразява каква част от наличните пари е похарчена?
$\frac{2}{9}$      $\frac{2}{7}$      $\frac{7}{9}$     

3. От $30$ ученика в един клас $12$ са момичета. В класа са се записали още $6$ момчета. Каква част от класа са станали момичетата?
$\frac{1}{2}$      $\frac{3}{5}$      $\frac{1}{3}$     

4. Ако правилната дроб $\frac{n}{40}$ е между $\frac{1}{5}$ и $\frac{1}{4}$ възможната стойност за $n$ е:
$8$      $9$      $10$     

5. Два пъти по-голяма от дробта $\frac{3}{8}$ е:
$\frac{6}{16}$      $\frac{3}{16}$      $\frac{3}{4}$     

6.* Koe посочените числа $\frac{12}{13}$, $\frac{13}{14}$, $\frac{14}{15}$ и $\frac{15}{16}$ е най-голямо?

$\frac{12}{13}$      $\frac{15}{16}$      $\frac{14}{15}$     

7. В коя от групите числата са подредени в намаляващ ред?
1: $\frac{7}{11}, \frac{5}{8}, \frac{3}{5}, \frac{2}{3}$

2: $\frac{2}{3}, \frac{7}{11}, \frac{5}{8}, \frac{3}{5}$

3: $\frac{7}{11}, \frac{2}{3}, \frac{3}{5}, \frac{5}{8}$

$2$      $3$      $1$     

8.* В коя от групите числата са подредени в нарастващ ред?
1: $\frac{13}{23}, \frac{13}{19}, \frac{17}{23};$

2: $\frac{13}{23}, \frac{17}{23}, \frac{13}{19};$

3: $\frac{13}{19}, \frac{13}{23}, \frac{17}{23};$

$1$      $2$      $3$     

9. След пресмятане на $\frac{20+4.3}{120}$ се получава несъкратимата дроб
$\frac{2}{5}$      $\frac{3}{5}$      $\frac{4}{15}$     

10. Изразете с несъкратима дроб $\frac{1+2+3+4+5}{1\cdot2\cdot3\cdot4\cdot5}$
$5$      $1$      $\frac{1}{8}$     

11. Две дроби разделят интервала с крайща $\frac{1}{4}$ и $\frac{2}{3}$на три равни части.
По-малка от тях е:
$\frac{5}{12}$      $\frac{29}{36}$      $\frac{7}{18}$     

Задачи за упражнение

Задача 1:
На колко е равен сборът 1/2 + 1/3?

Задача 2:
На колко е равно 4.½.¾?

Задача 3:
На колко е равно: 3/5 : 10/3 ?

Още за дроби във форума

още за дроби във форума

Още дроб във форума за математика


Обратна връзка   За контакти:
Съдържание: 1 клас, 2 клас
    Facebook        Форум за математика (заключен)   
Copyright © 2005 - 2024 Копирането на материали е нарушение на закона за авторските права и сайтът ще си търси правата!