Примерни задачи за кандидатстване след 8 клас - част 2

1. Да се реши уравнението:

a)
x
x + 3
-
x - 3
x
+
x2 - 3x - 9
x2 + 3x
= 0
б)
x2
x3 + 3
=
x + 3
x
-
9
x3 + 3x
= 0
в) |x2 + 6| = 5x.

2. Дадено е уравнението

a2 - x
3
=
a2 + x
2
= a(a + 1)
, където a е параметър. Да се определи:
а) за които стойности на a уравнението има корен x = 7;
б) за коя стойност на параметъра a коренът на уравнението е най-малък.

3. Да се реши относно x уравнението:
mx2 + 2m - x + m + 1 = 0;

4. Дадено е уравнението x2 - (a + 1)x + 2a = 0, където a е реален параметър.
а) Да се определи за кои стойности на a уравнението има различни реални корени.
б) Да се реши уравнението за стойностите на a, за които |a + 1| = 7.

6. Двама трактористи изорали заедно блок от 1000дка. Първият изорал 51% от цялата площ, като работил един ден по-малко от втория и изоравал 15дка. на ден повече от втория. Да се намери:
а) колко дни е работил всеки от трактористите;
б) по колко декара на ден е изоравал всеки тракторист;

7. Работник трябва да произведе известни количество еднакви машинни части за определен срок. Ако той изработва дневно по 10 части повече от нормата, работата ще бъде свършена за 3 дни преди срока, а ако изработва дневно по 5 части по-малко, ще закъснее с 3 дни. Колко машинни части и за какъв сток трябва да изработи работникът?

8. Разстоянието между градовете A и B e 70км. От A и B в една и съща посока тръгват едновременно два автомобила. Автомобилът от A настига автомобилът от B в пункт C. Ако скоростта на автомобила от A бъде увеличена с 20км/ч, а скоростта на автомобила от B - с 16км/ч, автомобилът от А отново ще настигне автомобила от B отново в C, но 2 часа по-рано. Да се намерят скоростите на автомобилите.

9. Шофьор трябвало да превози 120 машини от един град в друг. След като превозил 48 машини, той получил по-голям камион и започнал да превозва на всеки рейс по 4 машини повече. В резултат на това били направени 3 рейса по-малко от първоначално заплануваните. Да се намери по колко машини е превозвал шофьорът с първия камион.

10. Даден е правоъгълният триъгълник ABC. Точката O е средата на хипотенузата AB и N е средата на отсечката CO. Върху отсечката AN като на диаметър е построена окръжност, която пресича страната AC в точката E.
а) Да се докаже, че NE || BC.
б) Да се намери отношението AE : CE.

11. Диаметърът AD на описаната около остроъгълния триъгълник ABC окръжност пресича страната BC в точката E. Точките M и N са съответни ортогоналните проекции на E върху страните AB и AC. Да се докаже, че:
а) ъгъл BAD = MNE;
б) MN || BC.

12. В правоъгълния триъгълник ABC на катета AC като на диаметър е построена окръжност, която пресича хипотенузата AB в точката D. Допирателната към окръжността в точката D пресича катета BC в точката M.
а) Да се намерят ъгъл CDM и BDM, ако отношението на дъгите AD : DC = 2 : 3.
б) Да се докаже, че CM = MB.

13. Даден е триъгълникът ABC. Продълженията на височините AD и CE пресичат описаната около триъгълника ABC окръжност съответно в точките A1 и C1. Да се докаже, че:
а) BA1 = BC1;
б) правата p, минаваща през B и перпендикулярна на A1C1, минава през центъра на описаната около триъгълника ABC окръжност.

14. Ъглополовящите на ъглите при основата AB на равнобедрения триъгълник ABC пресичат описаната около триъгълника ABC окръжност съответно в точките A1 и B1. Пресечната точка на AA1 и BB1 е означена с D. Да се докаже, че DA1CB1 е успоредник.

 


Обратна връзка   За контакти:
Съдържание: 1 клас, 2 клас
    Facebook        Форум за математика (заключен)   
Copyright © 2005 - 2024 Копирането на материали е нарушение на закона за авторските права и сайтът ще си търси правата!