S.B. написа:Благодаря на колегата Румен Симеонов за вниманието към публикуваната от мен задача!Решението е интересно,но не е достъпно за учениците от 9 - 11 клас, към които е адресирана задачата,тъй като материала,който използвате, не е застъпен в българските общообразователни училища. Може би евентуално е частично застъпен само в матеметическите паралелки и гимназии.Аз разбирам Вашето решение,но целта е да бъде разбрано от учениците.Още веднъж Ви благодаря!
Да отложим въпроса дали на кандидат-студентски изпит може се ползват вектори и в частност - изразяване на перпендикулярност чрез анулиране на скаларно произведение. За по-сигурно ,,разбиране" от учениците, предлагам още една възможност за извод на изведеното и използваното по-горе равенство:
(0) $pq=k.b^2/(k-1)^2/cos(\varphi)$.
А именно, прилагаме косинусовата теорема за $A_2B_1$ в триъгълника $A_2B_1S$ със страни $|A_2B_1|, q, kp$ и за $A_1B_2$ в триъгълника $A_1B_2S$ със страни $|A_1B_2|, kq, p$, прилагаме я и за $A_1B_1$ в триъгълника $A_1B_1S$ със страни $b, q, p$. Умножаваме третото равенство с $(1+k^2)$ и го изваждаме от сумата на предишните 2 равенства. Отчитайки и, че $k=a/b$ получаваме:
(1) $|A_2B_1|^2+|A_1B_2|^2=a^2+b^2+2.(k-1)^2.cos(\varphi).p.q$.
Пренасяме $A_1B_2$ успоредно на себе си отложена от точката $B_1$, при което $B_2$ отива в точка $T$ от $A_2$ към и след $B_2$, така, че триъгълника $A_2TB_1$ е с прав ъгъл при върха $B_1$ и $|A_1B_2|=|B_1T|$ Прилагаме теоремата на Питагор за този триътълник:
(2) $|A_2B_1|^2+|A_1B_2|^2=(a+b)^2$.
От (1) и (2) следва желаното (0), макар и с заместено в него $k.b^2$ с $a.b$.
Завършваме решението както преди.
Впрочем, стана ясно, че едно просто анулиране на скаларно произведение заменя 3-кратно прилагане на косинусова теорема плюс еднократно прилагане на питагорова теорема. Заменя също евентуални ,,хитри" геометрични разсъждения с допълнителни построения, за които няма как да научим ученика да се досеща. Иначе казано - формулите със скаларно произведение сами отчитат геометрични положения и измерения (едновременно) и ни спестяват умствени усилия за отгатване и налучкване.
Считам, че
1. никой не може да забрани на учиник от математическа гимназия на своя кандидат-студентски изпит да използва вектори и техни скаларни произведения, така както ги е изучавал.
2. Поради 1. и поради изискванито за равнопоставеност на учениците на техния кандидат-студентски изпит, считам, че и на друг ученик - който не е учил в математическа гимназия, никой не може да забрани да използва вектори и техни скаларни произведения, така както се изучават от ученици в математическите гимназии.
Съответно, няма проблем, мисля, такива добри корепетитори като колегата S.B. да подготвят кандидат-студенти, като ги обучават на вектори и скаларни произведения и как да ги използват за решаване на задачи, която дейност е много лесна и бърза и ще се възприема много добре от учениците. А и ще въоръжим нашите ученици с едно много силно оръжие, които им дава предимство в състезанието.
Четох някакви материали на министерството, изготвени от великолепния (и мой) тренер и педагог, включително в областта на средното образовании Иван Тонов. От тях останах с впечатлението, че вектори (вкл и до дистрибутивен закон за скаларно произведение) се изучават от всички, а не само от учениците в математически гимназии. Ако междувременно са настъпили някакви катаклизми в министерството - не знам какво да кажа за нашето образование и министерства!