Регистрация не е нужна, освен при създаване на тема в "Задача на седмицата".

Лице на трапец

Интересни задачи, решими със знания до 12 клас.
Публикувайте само, ако имате над 50 мнения. Всички други форуми са без регистрация.

Лице на трапец

Мнениеот S.B. » 13 Юли 2023, 09:16

Да се определи лицето на трапец , на който основите са $a$ и $b$ , като $a>b$ ,ъгълът между бедрата е [tex]\varphi[/tex],а ъгълът между диагоналите е [tex]\frac{ \pi }{2}[/tex].
Никой любовен роман не е разплакал толкова много хора,колкото учебникът по математика.
Ако нещо мърда - това е биология,ако мирише -това е химия,ако има сила - това е физика,а ако нищо не разбираш - това е математика
Аватар
S.B.
Математик
 
Мнения: 4287
Регистриран на: 22 Май 2017, 15:58
Рейтинг: 5138

Re: Лице на трапец

Мнениеот Румен Симеонов » 13 Юли 2023, 12:48

S.B. написа:Да се определи лицето на трапец , на който основите са $a$ и $b$ , като $a>b$ ,ъгълът между бедрата е [tex]\varphi[/tex],а ъгълът между диагоналите е [tex]\frac{ \pi }{2}[/tex].

Нека $S$ е пресечната точка на правите на ,,бедрата" на трапеца, които бедра нека да са $A_1A_2$, $A_1$ - между $S$ и $A_2$, и $B_2B_1$, $B_1$ - между $S$ и $B_2$, трапеца да е $A_1A_2B_2B_1$, като $B_1A_1||A_2B_2$, $b=|B_1A_1|$, $a=|A_2B_2|$ и нека $k=a/b$, $\vec{p}=\vec{SA_1}$, $\vec{q}=\vec{SB_1}$, $p:=|SA_1|$, $q:=|SB_1|$.
Тогава, очевидно,
$S_{A_1A_2B_2B_1}=S_{SA_2B_2}-S_{SA_1B_1}=(k^2-1).p.q.sin(\varphi)/2$.
Перпендикулярността на диагоналите, изразена чез анулиране на скаларно произведение на вектори дава:
$0=\vec{A_1B_2}.\vec{B_1A_2}=(k\vec{q}-\vec{p}).(k\vec{p}-\vec{q})=(k^2+1).p.q.cos(\varphi)-k(p^2+q^2)=(k^2+1).p.q.cos(\varphi)-k(b^2+2.p.q.cos(\varphi))=(k-1)^2.p.q.cos(\varphi)-k.b^2$,
откъдето следва, че:
$S_{A_1A_2B_2B_1}=(k^2-1).sin(\varphi)/2.k.b^2/(k-1)^2/cos(\varphi)=a.b.(a+b)/2/(a-b).tg(\varphi)$.
()(())(()())((()))(()()())(()(()))((())())((()()))
0 1 01 11 001 101 011 111
[ ] 0 1 x ~ & \
Румен Симеонов
Напреднал
 
Мнения: 282
Регистриран на: 02 Апр 2023, 09:53
Рейтинг: 20

Re: Лице на трапец

Мнениеот S.B. » 13 Юли 2023, 20:42

Благодаря на колегата Румен Симеонов за вниманието към публикуваната от мен задача!Решението е интересно,но не е достъпно за учениците от 9 - 11 клас, към които е адресирана задачата,тъй като материала,който използвате, не е застъпен в българските общообразователни училища.Може би евентуално е частично застъпен само в матеметическите паралелки и гимназии.Аз разбирам Вашето решение,но целта е да бъде разбрано от учениците.Още веднъж Ви благодаря!
Никой любовен роман не е разплакал толкова много хора,колкото учебникът по математика.
Ако нещо мърда - това е биология,ако мирише -това е химия,ако има сила - това е физика,а ако нищо не разбираш - това е математика
Аватар
S.B.
Математик
 
Мнения: 4287
Регистриран на: 22 Май 2017, 15:58
Рейтинг: 5138

Re: Лице на трапец

Мнениеот Румен Симеонов » 14 Юли 2023, 19:34

S.B. написа:Благодаря на колегата Румен Симеонов за вниманието към публикуваната от мен задача!Решението е интересно,но не е достъпно за учениците от 9 - 11 клас, към които е адресирана задачата,тъй като материала,който използвате, не е застъпен в българските общообразователни училища. Може би евентуално е частично застъпен само в матеметическите паралелки и гимназии.Аз разбирам Вашето решение,но целта е да бъде разбрано от учениците.Още веднъж Ви благодаря!

Да отложим въпроса дали на кандидат-студентски изпит може се ползват вектори и в частност - изразяване на перпендикулярност чрез анулиране на скаларно произведение. За по-сигурно ,,разбиране" от учениците, предлагам още една възможност за извод на изведеното и използваното по-горе равенство:

(0) $pq=k.b^2/(k-1)^2/cos(\varphi)$.
А именно, прилагаме косинусовата теорема за $A_2B_1$ в триъгълника $A_2B_1S$ със страни $|A_2B_1|, q, kp$ и за $A_1B_2$ в триъгълника $A_1B_2S$ със страни $|A_1B_2|, kq, p$, прилагаме я и за $A_1B_1$ в триъгълника $A_1B_1S$ със страни $b, q, p$. Умножаваме третото равенство с $(1+k^2)$ и го изваждаме от сумата на предишните 2 равенства. Отчитайки и, че $k=a/b$ получаваме:
(1) $|A_2B_1|^2+|A_1B_2|^2=a^2+b^2+2.(k-1)^2.cos(\varphi).p.q$.
Пренасяме $A_1B_2$ успоредно на себе си отложена от точката $B_1$, при което $B_2$ отива в точка $T$ от $A_2$ към и след $B_2$, така, че триъгълника $A_2TB_1$ е с прав ъгъл при върха $B_1$ и $|A_1B_2|=|B_1T|$ Прилагаме теоремата на Питагор за този триътълник:
(2) $|A_2B_1|^2+|A_1B_2|^2=(a+b)^2$.
От (1) и (2) следва желаното (0), макар и с заместено в него $k.b^2$ с $a.b$.
Завършваме решението както преди.

Впрочем, стана ясно, че едно просто анулиране на скаларно произведение заменя 3-кратно прилагане на косинусова теорема плюс еднократно прилагане на питагорова теорема. Заменя също евентуални ,,хитри" геометрични разсъждения с допълнителни построения, за които няма как да научим ученика да се досеща. Иначе казано - формулите със скаларно произведение сами отчитат геометрични положения и измерения (едновременно) и ни спестяват умствени усилия за отгатване и налучкване.

Считам, че
1. никой не може да забрани на учиник от математическа гимназия на своя кандидат-студентски изпит да използва вектори и техни скаларни произведения, така както ги е изучавал.
2. Поради 1. и поради изискванито за равнопоставеност на учениците на техния кандидат-студентски изпит, считам, че и на друг ученик - който не е учил в математическа гимназия, никой не може да забрани да използва вектори и техни скаларни произведения, така както се изучават от ученици в математическите гимназии.

Съответно, няма проблем, мисля, такива добри корепетитори като колегата S.B. да подготвят кандидат-студенти, като ги обучават на вектори и скаларни произведения и как да ги използват за решаване на задачи, която дейност е много лесна и бърза и ще се възприема много добре от учениците. А и ще въоръжим нашите ученици с едно много силно оръжие, които им дава предимство в състезанието.

Четох някакви материали на министерството, изготвени от великолепния (и мой) тренер и педагог, включително в областта на средното образовании Иван Тонов. От тях останах с впечатлението, че вектори (вкл и до дистрибутивен закон за скаларно произведение) се изучават от всички, а не само от учениците в математически гимназии. Ако междувременно са настъпили някакви катаклизми в министерството - не знам какво да кажа за нашето образование и министерства!
()(())(()())((()))(()()())(()(()))((())())((()()))
0 1 01 11 001 101 011 111
[ ] 0 1 x ~ & \
Румен Симеонов
Напреднал
 
Мнения: 282
Регистриран на: 02 Апр 2023, 09:53
Рейтинг: 20

Re: Лице на трапец

Мнениеот nikola.topalov » 14 Юли 2023, 23:59

Нека трапецът е [tex]ABCD[/tex], като [tex]AB=a[/tex] и [tex]CD=b[/tex]. Нека [tex]M[/tex], [tex]G[/tex], [tex]N[/tex], [tex]F[/tex] са средите съответно на [tex]AB[/tex], [tex]BC[/tex], [tex]CD[/tex] и [tex]DA[/tex]. Тогава по теоремата на Вариньон [tex]S_{ABCD}=2S_{MGNF}[/tex]. Заради правия ъгъл, който диагоналите сключват помежду си, получаваме, че [tex]MGNF[/tex] е правоъгълник и значи [tex]FG=MN=\dfrac{a+b}{2}[/tex]. Нека [tex]P\in AB:NP\parallel AD[/tex] и [tex]Q\in AB:NP\parallel BC[/tex] . Тогава [tex]\measuredangle PNQ=\varphi[/tex] и [tex]PQ=a-b[/tex]. От косинусовата теорема за [tex]\triangle PQN[/tex], за който [tex]NP=x[/tex], [tex]NQ=y[/tex], намираме $$a^2+b^2-2ab=x^2+y^2-2xy\cos\varphi=a^2+b^2-2xy\cos\varphi\Rightarrow S_{NPQ}=\dfrac{1}{2}xy\sin\varphi=\dfrac{1}{2}ab\tg\varphi$$ (Формулата [tex]x^2+y^2=a^2+b^2[/tex] следва от взаимно перпендикулярните диагонали на трапеца). Да допълним [tex]\triangle NPQ[/tex] до успоредника [tex]NPXQ[/tex] и нека ъгълът между диагоналите му е [tex]\theta[/tex]:
2023-07-15 (2).png
2023-07-15 (2).png (44.77 KiB) Прегледано 1633 пъти

Тогава $$S_{NPXQ}=2S_{NPQ}=ab\tg\varphi=\dfrac{1}{2}\cdot XN\cdot PQ\cdot\sin\theta\Rightarrow \sin\theta=\dfrac{2ab}{a^2-b^2}\tg\varphi$$ и окончателно $$S_{ABCD}=2S_{MGNF}=FG\cdot MN\cdot\sin\theta=\dfrac{1}{4}\cdot\dfrac{(a+b)^2\cdot 2ab}{a^2-b^2}\tg\varphi=\dfrac{(a+b)ab}{2a-2b}\tg\varphi$$
Затворник във ФМИ
nikola.topalov
Напреднал
 
Мнения: 358
Регистриран на: 12 Авг 2021, 02:18
Рейтинг: 489

Re: Лице на трапец

Мнениеот S.B. » 15 Юли 2023, 08:19

Румен Симеонов написа:... Иван Тонов...

Ваш треньор и преподавател ....Мой колега от далечните ни студентски години!Заедно с Чавдар Лозанов,Любо Давидов...Незбравими години! :D
Никой любовен роман не е разплакал толкова много хора,колкото учебникът по математика.
Ако нещо мърда - това е биология,ако мирише -това е химия,ако има сила - това е физика,а ако нищо не разбираш - това е математика
Аватар
S.B.
Математик
 
Мнения: 4287
Регистриран на: 22 Май 2017, 15:58
Рейтинг: 5138

Re: Лице на трапец

Мнениеот S.B. » 15 Юли 2023, 09:03

Без заглавие - 2023-07-15T090843.732.png
Без заглавие - 2023-07-15T090843.732.png (255.75 KiB) Прегледано 1610 пъти


Благодаря на nikola.topalov за вниманието!
Представям и моето решение:
[tex]AB = a,CD = b , AC \cap BD = O[/tex]
Нека $AD = m , BC = n$
[tex]C C_{1 } ||AD , C C_{1 } = m, \angle C_{1 }CB = \varphi , CH \bot AB = h , H \in AB[/tex]
От това ,че диагоналите са взаимно перпендикулярни [tex]\rightarrow[/tex]
[tex]AO^{2 } + DO^{2 } = AD^{2 } = m^{2 }[/tex]
[tex]BO^{2 } + CO^{2 } = BC^{2 } = n^{2 }[/tex]
[tex]\Rightarrow AO^{2 } + BO^{2 } + DO^{2 } + CO^{2 } = m^{2 } + n^{2 } \Leftrightarrow a^{2 } + b^{2 } = m^{2 }+ n^{2 }[/tex]

За [tex]\triangle AC C_{1 }[/tex] прилагам Косинусова теорема:
[tex]C_{1 }B ^{2 } = C C_{1 } ^{2 } + BC^{2 } - 2 .CC_{1 }. BC.\cos \varphi \Leftrightarrow (a - b)^{2 } = m^{2 } + n^{2 } - 2mn\cos \varphi[/tex]
[tex]\Leftrightarrow (a - b)^{2 }= a^{2 }+ b^{2 } - 2mn\cos \varphi \Leftrightarrow ab = mn\cos \varphi[/tex]
$$\Rightarrow mn = \frac{ab}{\cos \varphi } $$
[tex]S_{ C C_{1 }B } = \frac{mn\sin \varphi }{2} \Leftrightarrow S_{C C_{1 }B } = \frac{ab.\sin \varphi }{2\cos \varphi } \Leftrightarrow S_{C C_{1 }B } = \frac{ab\tg \varphi }{2}[/tex]

[tex]\begin{cases} S_{C C_{1 }B } = \displaystyle \frac{ab\tg \varphi }{2} \\ S_{C C_{1 } B} = \displaystyle \frac{(a - b).h}{2} \end{cases} \Rightarrow h = \displaystyle \frac{ab\tg \varphi }{(a-b)}[/tex]

[tex]S_{ABCD } = \frac{AB + CD}{2}.CH \Leftrightarrow S_{ABCD } = \frac{a+b}{2}.h \Leftrightarrow S_{ABCD }= \frac{a+b}{2}. \frac{ab\tg \varphi }{a-b}[/tex]
$$\Rightarrow S_{ABCD } = \frac{ab(a+b)\tg \varphi }{2(a-b)}$$
Никой любовен роман не е разплакал толкова много хора,колкото учебникът по математика.
Ако нещо мърда - това е биология,ако мирише -това е химия,ако има сила - това е физика,а ако нищо не разбираш - това е математика
Аватар
S.B.
Математик
 
Мнения: 4287
Регистриран на: 22 Май 2017, 15:58
Рейтинг: 5138

Re: Лице на трапец

Мнениеот Румен Симеонов » 15 Юли 2023, 09:57

Моите решения вървят (със съответно очевидно допълнително събираемо) и при произволен ъгъл между диагоналите. Съответно ви предлагам моя фирмула за лице на трапец:
viewtopic.php?f=93&t=31575
()(())(()())((()))(()()())(()(()))((())())((()()))
0 1 01 11 001 101 011 111
[ ] 0 1 x ~ & \
Румен Симеонов
Напреднал
 
Мнения: 282
Регистриран на: 02 Апр 2023, 09:53
Рейтинг: 20

Re: Лице на трапец

Мнениеот Румен Симеонов » 16 Юли 2023, 00:52

Браво на ТУ Габрово, в прав текст включва в програмата си за кандидат-студентски изпит по математика изискването за владеене на вектори, включително и до скаларно произведение:

Програма за кандидатстудентски изпит по математика
...
Вектори в равнината и пространството. Събиране и изваж­дане на век­тори и умножение на вектор с число. Скаларно произве­дение на два вектора.

https://www.tugab.bg/priem/programi-za- ... matematika

Правя си извод, че първоначалното мое кратко решение (със перпендикулярност изразена чрез анулиране на скаларно произведение на вектори) ще е разбираемо и полезно за ученици кандидатстващи за ТУ Габрово с изпит по математика.

Университетите в София и Пловдив май нещо изостават, но трябва да проверя по-подробно.

Проверено:

Софийския университет не изостава от ТУ Габрово, макар че изискванията му не са в толкова прав текс:

Кандидатстудентският изпит по математика е един, наречен Математика, и от 2022 е с нов формат, състоящ се от:

Две от задачите с избираем отговор и една от тези с цялостно решение могат да съдържат елементи от материала за профилирана подготовка в 11. и 12. клас.

https://www.fmi.uni-sofia.bg/bg/izpiti

ПРОГРАМА ПО МАТЕМАТИКА

II. Профилирана подготовка.

17. Вектори и координати. Аналитична геометрия в равнината. Стереометрия.

https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/ ... matematika

Из Наредба 7 за профилираната подготовка:

Знае понятията координати на вектор, линейна зависимост и линейна независимост на вектори.

Умее да извършва операции с вектори, зададени с координати.

Знае понятието СКАЛАРНО ПРОИЗВЕДЕНИЕ на два вектора.

Може да намира дължина на отсечка и мярка на ъгъл между два вектора.

https://lex.bg/bg/laws/ldoc/2136903322

Проверено: ПУ също не изостава:

Програмата регламентира учебното съдържание по математика, с което може да бъде решена всяка от предложените задачи. Ако обаче кандидат-студентът използва при решаването на някои от задачите знания, които не са заложени в програмата, решението също се зачита.

https://fmi-plovdiv.org/index.jsp?id=583&ln=1
()(())(()())((()))(()()())(()(()))((())())((()()))
0 1 01 11 001 101 011 111
[ ] 0 1 x ~ & \
Румен Симеонов
Напреднал
 
Мнения: 282
Регистриран на: 02 Апр 2023, 09:53
Рейтинг: 20

Re: Лице на трапец

Мнениеот Румен Симеонов » 16 Юли 2023, 02:00

S.B. написа:Благодаря на колегата Румен Симеонов за вниманието към публикуваната от мен задача!Решението е интересно,но не е достъпно за учениците от 9 - 11 клас, към които е адресирана задачата,тъй като материала,който използвате, не е застъпен в българските общообразователни училища.Може би евентуално е частично застъпен само в матеметическите паралелки и гимназии.Аз разбирам Вашето решение,но целта е да бъде разбрано от учениците.Още веднъж Ви благодаря!

Не сте указала изрично, че насочвате задачата за ученици само от общообразователните училища и само до 11-ти клас. Съгласно форума, в задача на седмицата се поставят задачи решими със знания до 12-ти клас, а значи - и със знания от профилираната подтотовка. Освен нова, като са включени всички знания от средното училище се предполага, че задачите ще са полезни и за кандидат-студентски изпити по математика. Направих си труда и установих, вж предишния ми пост, че ТУ Габрово и СУ си запазват правото да дават задачи решими със знания от профилираната подготовка, включително вектори и техни скаларни произведения, а ПУ гарантира правото на кандидат-студента да използва неограничени знания при решаването на всяка задача.

Задача на седмицата
Интересни задачи, решими със знания до 12 клас.
()(())(()())((()))(()()())(()(()))((())())((()()))
0 1 01 11 001 101 011 111
[ ] 0 1 x ~ & \
Румен Симеонов
Напреднал
 
Мнения: 282
Регистриран на: 02 Апр 2023, 09:53
Рейтинг: 20


Назад към Задача на седмицата



Кой е на линия

Регистрирани потребители: Google [Bot]

Форум за математика(архив)