Меню
❌
Начало
Форум
Тестове/Изпити
Алгебра
Геометрия
Задачи
Упражнения
Висша математика
Състезания
Програми
Игри
ГЛАВНО МЕНЮ
1 клас
Събиране и изваждане до 10
Сравнение на числа до 10
Събиране и изваждане до 20
Събиране и изваждане до 10/20
2 клас
Събиране и изваждане до 100
Умножение по 2, 3, 4, 5
Таблицата за уможение
Деление
Обиколка
3 клас
Събиране и изваждане до 1000
Събиране, умножение, деление
Обиколка
4 клас
Събиране и изваждане
Събиране, умножение, деление
Лице на правоъгълник
5 клас
Делимост на 2, 3, 4, 5, 9
Уравнения
Проценти
Дроби
Еквивалентни дроби
Най-малко общо кратно
Събиране и изваждане на дроби
Умножение и деление на дроби
Десйтвия с дроби
Смесени дроби
Десетични дроби
Изрази
6 клас
Отрицателни числа
Опростяване на многочлени
Действия с многочлени
Степенуване
Питагорова теорема
Координатна система
7 клас
Ъгли
Tриъгълник
Текстови задачи
Разлагане на множители
Неравенства
Модулни уравнения
Линейни уравнения с параметър
8 клас
Корени
Квадратни уравнения
Формули на Виет
Модулни неравенства
9 клас
Квадратни неравенства
Системи уравнения
Модулни неравенства
Рационални неравенства
Степенуване
Прогресии
Аритметична прогресия
Геометрична прогресия
Прогресии
Числови редици
Логаритми
Логаритмични изрази
Логаритмични уравнения
Логаритмични уравнения
Логаритмични неравенства
Логаритмични неравенства
Реципрочни уравнения
Тригонометрия
Тригонометрия
Тъждества
Тригонометрия
Тригонометрични уравнения
Екстремални задачи
Класификация на числата
Геометрия
Теорема на Талес
Синусова теорема
Косинусова теорема
Вероятности
Показателни уравнения
Ирационални уравнения
Показателни неравенства
Ирационални неравенства
Функции
Производни
НГС и НМС на функция
Монотонност на функции
Граници
Граници на функции
Полиноми
Наклон на права
Матрици
Комплексни числа
Обратни тригонометрични функции
Аналитична геометрия
Аналитична геометрия
Уравнение на окръжност
Конични сечения
Парабола
Елипса
Полярни координати
Интеграли
Интеграли
Интегриране по части
Начало
Задачи
Задачи от прогресии
Лесни
Нормални
Трудни
Задачи от прогресии - задачи с решения
Задача 1
Числата [tex]1,b,c[/tex] образуват аритметична прогресия, а [tex]1,b,c+1[/tex] образуват геометрична прогресия. Намерете
c
.
Решение:
Знаем, че [tex]2b=1+c[/tex] и [tex]b^2=1.(c+1)=1+c=2b[/tex]. Следователно или [tex]b=0[/tex], или [tex]b=2[/tex]. Но 0 не може да бъде член на геометрична прогресия, затова единствен вариант остава [tex]b=2[/tex]. Тогава аритметичната прогресия е [tex]1,2,c[/tex], откъдето [tex]c+1=2.2[/tex] => [tex]c=3[/tex].
Задача 2
Числата [tex]a,b,c[/tex] образуват аритметична прогресия със сума [tex]a+b+c=341[/tex], докато [tex]a-1, b+2,c+13[/tex] образуват геометрична прогресия. Намерете сумата на членовете на геометричната прогресия.
Решение:
Сумата е [tex]a-1+b+2+c+13=(a+b+c)-1+2+13=341-1+15=355[/tex].
Задача 3
Редицата [tex]a,1,b[/tex] е неконстантна аритметична прогресия. Редицата [tex]1,a,b[/tex] е геометрична прогресия. Намерете
b
.
Решение:
Тъй като [tex]a,1,b[/tex] е аритметична прогресия, [tex]a+b=2[/tex], следователно [tex]b=2-a[/tex], а от свойството на геометричната прогресия получаваме [tex]a^2=b=2-a[/tex]
[tex]a^2+a-2=0[/tex]: [tex]a_1=1[/tex] или [tex]a_2=-2[/tex]. Но аритметичната прогресия не е константна редица, следователно, [tex]a \ne 1[/tex], откъдето
a
трябва да е
-2
. [tex]b=2-a=2-(-2)=4[/tex].
Задача 4
Между числата
9
и
243
са поставени числата
a
и
b
така, че [tex]9,a,b,243[/tex] е геометрична прогресия. Намерете средноаритметичното на
a
и
b
.
Решение:
От свойството на геометричната прогресия, получаваме
[tex]a.b=9.243=3^2.3^5=3^7[/tex]. Освен това знаем, че [tex]\frac{a}{9}=\frac{b}{a}[/tex], или [tex]\frac{a^2}{9}=b[/tex]. Замествайки го в предното получено уравнение, имаме [tex]\frac{a^3}{9}=3^7[/tex], или [tex]a^3=3^9[/tex], откъдето [tex]a=3^3=27[/tex]. Тогава [tex]b=\frac{a^2}{9}=81[/tex] и тяхното средно аритметично е [tex]\frac{27+81}{2}=\frac{108}{2}=54[/tex].
Задача 5
Числата [tex]3,9,a[/tex] образуват аритметична прогресия. Редицата [tex]5,a,b[/tex] е геометрична прогресия. Намерете
b
.
Решение:
От свойството на средния член в аритметична прогресия, имаме [tex]3+a=2.9[/tex], или [tex]a=15[/tex]. Геометричната прогресия придобива вида [tex]5,15,b[/tex]. От свойството на нейния среден член, [tex]b.5=15^2=225[/tex], или [tex]b=\frac{225}{5}=45[/tex].
Задача 6
Числата [tex]2,4,x[/tex] образуват геометрична прогресия, а пък редицата [tex]3,x,y[/tex] е аритметична прогресия. Определете стойността на
y
.
Решение:
От свойството за средния член на геометрична прогресия имаме [tex]2x=4^2[/tex], или [tex]x=8[/tex]. От същото свойство на аритметичната прогресия: [tex]3+y=2x=2.8=16[/tex], откъдето [tex]y=16-3=13[/tex].
Задача 7, изпратена от Архимед
Дадена е аритметична прогресия, за която имаме, че $a_1 + a_9= 21$. Намерете колко е $a_1 + a_2 + a_3 + a_4 + a_6 + a_7 + a_8 + a_9 = ?$.
Решение:
Използва се едно от свойствата на прогресиите и то е събирането на индексите, в случая имаме $a_1$ и $a_9$, гледаме индексите и $1+9= 10$. От всички изброени члена всеки като го съберем, с някой друг се получава сбор $10$. От това следва, че и при тях ще се получава $21$.
Пример: $a_1+а_9= 21$
$a_2 + a_8= 21$ $a_3 + a_7= 21$ $a_4 + a_6= 21$. И накрая като съберем $4\times 21= 84$, което е крайния резултат.
Лесни
Нормални
Трудни
Добавете задача на текущата страница.
Текст на задачата
Решение:
Отговор:
Името ви,
ако желаете да се публикува
E-mail(ако желаете да ви уведомим, когато публикваме задачата)
Забележка
: може да използвате [tex][/tex] (ако желаете да използвате latex).
Верни:
Грешни:
Нерешени задачи:
Обратна връзка
Съдържание:
1 клас
,
2 клас
Електронна поща:
Форум за математика(архив)
За мен
Copyright © 2005 - 2025. Копирането на материали е нарушение на закона за авторските права и сайтът ще си търси правата!