Неравенства от по-висока степен и рационални неравенства
Ще използваме комбинация от алгебрични и графични методи за решаването на неравенства от по-висока степен и рационални неравенства.
Неравенства от по-висока степен
Както квадратното уравнение може да бъде записано във вида ax2 + bx + c = 0, така и квадратното неравенство може да бъде записано във вида ax2 + bx + c ? 0, където ? е <, >, ≤ или ≥.
Ето няколко примера за квадратни неравенства:
3x2 - 2x - 5 >0, (-1/2)x2 + 4x -7 ≤ 0.
Квадратните неравенства са един вид неравенства от по-висока степен. Други примери за неравенства от по-висока степен са
-2x4 + x2 - 3 < 7, (2/3)x + 4 ≥ 0, and 4x3 - 2x2 > 5x + 7.
Когато символът за неравенство в неравенството от по-висока степен се замени със знак за равенство, се получава еквивалентно уравнение. Неравенствата от по-висока степен могат да бъдат решени лесно, като първо се реши уравнението.
ПРИМЕР 1 Решете: x3 - x > 0.
Решение Трябва да намерим всички стойности на х, за които x3 - x > 0.
За да определим тези стойности, начертаваме графиката на f(x) = x3 - x. Вижда се, че при смяна на знака на функцията, графиката ѝ пресича абсцисата х.
Следователно за да решим x3 - x > 0, първо решаваме съответното уравнение x3 - x = 0, за да намерим стойностите на х, за които f(x) е 0:
x3 - x = 0
x(x2 - 1) = 0
x(x + 1)(x - 1) = 0.
Корените са -1, 0, и 1. Те разделят оста х на четири интервала, както е показано на фигурата:
За всички стойности на х в дадения интервал, знакът на x3 - x трябва да е или положителен, или отрицателен. За да определим знака, избираме произволна стойност на х от всеки интервал и намираме f(x). Можем да използваме следната таблица
Интервал | Стойност на х | Знак на f(x) |
(-∞ -1) | f(-2) = -6 | Отрицателен |
(-1; 0) | f(-0,5) = 0,375 | Положителен |
(0; 1) | f(0,5) = -0,375 | Отрицателен |
(1; ∞) | f(2) = 6 | Положителен |
за да определим знаците на f(x) за всеки интервал.
Можем също да определим знака на f(x) за всеки интервал и от самата графика на функцията.
Тъй като решаваме x3 - x > 0, множеството от решенията се състои само от два от четирите интервала, тези, за които f(x) е положителна.
Виждаме че множеството от решения е (-1; 0) (1; ∞), или {x| - 1 < x < 0 или x > 1}.
Алгоритъм за решаване на неравенство от по-висока степен:
1. Преобразува се в еквивалентно неравенство, като всички неизвестни се прехвърлят от едната страна, а от другата остава 0.
2. Решава се съответното уравнение от по-висока степен.
3. Получените стойности се нанасят на оста х, разделяйки я на интервали. След това се избира произволна стойност за всеки един интервал и се определя знака на уравнението в интервала.
4. Определяме интервалите, за които неравенството е удовлетворено. Краищата на интервала се включват, ако знакът за неравенство е ≤ или ≥.
Пример 2 Решете: 3x4 + 10x ≤ 11x3 + 4.
Решение Чрез изваждане на 11x3 + 4, получаваме неравенството 3x4 - 11x3 + 10x - 4 ≤ 0.
Алгебрично решение
За да решим полученото равенство3x4 - 11x3 + 10x - 4 = 0,
Решенията са
-1, 2 - √2, 2/3 и 2 + √2,
или приблизително
-1, 0,586, 0,667 и 3,414.
Тези числа разделят абсцисата x на пет интервала:
(-∞; -1), (-1; 2 - √2), (2 - √2; 2/3), (2/3; 2 + √2) и (2 + √2; ∞).

Като задаваме произволни стойности на Х, определяме знака на f(x) = 3x4 - 11x3 + 10x - 4 за всеки един от интервалите:

Стойностите на функцията са отрицателни в интервалите (-1; 2 - √2) и (2/3; 2 + √2). Т.к. знака за неравенство е ≤, включваме и краищата на интервалите към множеството от решения. Следователно множеството от решения е:
[-1; 2 - √2]

Графично решение
Начертаваме графиката на функцията
y = 3x4 - 11x3 + 10x - 4
Виждаме, че два от корените са -1 и приблизително 3,414(2 + √2 ≈ 3,414).
Обаче, графиката не ни дава информация, за корените на функцията в интервала [0, 1].
Следващата графика показва кои са корените в интервала [0; 1]. Приблизително това са числата 0,586 и 0,667(2 - √2 ≈ 0,586; 2/3 ≈ 0,667).
Интервалите, които трябва да бъдат разгледани са (-∞; -1), (-1; 0,586), (0,586; 0,667), (0,667; 3,414) и (3,414; ∞).
Определяме по чертежа къде функцията е отрицателна. Т.к. знака за неравенство е ≤, включваме и краищата на интервалите към множеството от решения.Следователно множеството от решения е:
[-1; 0,586] [0,667; 3,414] или {x|-1 ≤ x ≤ 0,586 или 0,667 ≤ x ≤ 3,414}.
Рационални неравенства
Някои неравенства включват рационални изрази или функции. Те се наричат рационални неравенства. За да решим рационални неравенства, е необходимо да внесем някои уточнения в предходния метод.
Пример 3 Решете: $\frac{x-3}{x+4} \ge\frac{x+2}{x-5}$
Решение Прехвърляме $\frac{x + 2}{x - 5}$ за да приведем в еквивалентно неравенство с 0 от едната страна:
$\frac{x-3}{x+4}-\frac{x+2}{x-5} \ge 0$
Алгебрично решение
Търсим всички стойности на x, за които съответната функция
$f(x) =\frac{x - 3}{x + 4} - \frac{x + 2}{x - 5}$
не е дефинирана или е 0. Те се наричат критични стойности.
Функцията не е дефинирана за x = -4 и x = 5. След това решаваме f(x) = 0:
$\frac{x - 3}{x + 4}-\frac{x + 2}{x - 5}=0$
$(x+4)(x-5)[\frac{x-3}{x+4}-\frac{x+2}{x-5}] = (x+4)(x-5).0$
(x - 5)(x - 3) - (x + 4)(x + 2) = 0
(x2 - 8x + 15) - (x2 + 6x + 8) = 0
-14x + 7 = 0
x = 1/2.
Критичните стойности са -4, 1/2 и 5. Тези стойности разделят оста х на четири интервала:
(-∞; -4), (-4; 1/2), (1/2; 5), и (5; ∞).
След това задаваме стойности на х, за да определим знака на f(x) във всеки един от интервалите.
Функцията е положителна в интервалите (-∞; -4) и (1/2; 5).
Тъй като f(1/2) = 0 и знакът за неравенство е ≥, трябва да включим 1/2 в множеството от решения. Ще отбележим, че тъй като f не е дефинирана нито за -4 , нито за 5, те не се включват в множеството от решения.
Следователно множеството от решения е: (-∞ -4) [1/2; 5).
Графично решение
Чертаем графиката на
$y=\frac{x-3}{x+4}-\frac{x+2}{x-5}$
След това проверяваме за кои стойности на х, функцията не е дефинирана. Чрез изследване на знаменателите x + 4 and x - 5, виждаме че не е дефинирана x = -4 и x = 5
Критичните стойности( стойностите, за които функцията не е дефинирана или е нула) са: -4, 0,5 и 5.
Тъй като знакът на неравенството е ≥, х=0.5 трябва да се включи към решенията. Следователно множеството от решения е:
Виждаме, че 0,5 е корен.
След това проверяваме за кои стойности на х, функцията не е дефинирана. Чрез изследване на знаменателите x + 4 и x - 5, виждаме че не е дефинирана x = -4 и x = 5
Критичните стойности(стойностите, за които функцията не е дефинирана или е нула) са y -4, 0,5 и 5.
От графиката определяме къде функцията е положителна или отрицателна. Тъй като за х=-4 и х= 5 функцията не е дефинирана, те не принадлежат на множеството от решения.Понеже знакът за неравенство е ≥ и х=0,5 трябва да се включи към решенията.
Следователно множеството от решения е
(-∞; -4) [0,5; 5).
Метод за решаване на рационални неравенства
За да решим рационално неравенство:
1. Преобразува се в еквивалентно неравенство, като всички неизвестни се прехвърлят от едната страна, а от другата остава 0.
2. Решава се съответното уравнение.
3. Намираме стойностите на х, за които съответната рационална функция не е дефинирана.
4. Стойностите намерени в стъпки (2) и (3) се наричат критични стойности.Така получените стойности се нанасят на оста х, разделяйки я на интервали. След това се избира произволна стойност за всеки един интервал и се определя знакът на уравнението в интервала.
5. Определяме интервалите, за които неравенството е удовлетворено. Ако знакът за неравенство е ≤ или ≥, то корените получени в стъпка (2) трябва да се включат в множеството от решения. Стойностите на х, намерени в стъпка (3), никога не се включват в множеството от решения.
Използването едновременно на алгебрични и графични методи за решаване на неравенства от по-висок ред и рационални неравенства, ни позволява да определим точния брой на критичните стойности и да видим на графиката кои интервали удовлетворяват неравенството.